Inżynierowie w szkolnej ławce

Volkswagen Poznań jako nowoczesne przedsiębiorstwo produkcyjne stawia przede wszystkim na wsparcie wszelkich działań z zakresu edukacji technicznej. Wierzymy, że wiedza przekazana w sposób ciekawy, nowoczesny i interesujący dla uczniów jest kluczem do sukcesu. Zaszczepienie w młodych ludziach pasji do robotyki, kreatywności oraz zaangażowania w rozwiązywanie problemów zaprocentuje w przyszłości. Wiemy jednak, że aby to osiągnąć trzeba zacząć działać już dziś. Dlatego też chcemy dzielić się naszą wiedzą, doświadczeniem oraz umiejętnościami.

W II edycji do rywalizacji o udział w programie stanęło aż 141 wielkopolskich szkół i gimnazjów. W trakcie głosowania, które trwało przez dwa tygodnie, Internauci oddali ponad 550 000 głosów. Walka o każdy pojedynczy głos trwała do samego końca, do późnych godzin nocnych. „To co nas najbardziej zaskoczyło to nieprawdopodobne zaangażowanie uczniów, rodziców i pracowników każdej ze szkół oraz ich mobilizacja, aby zdobyć jak najwięcej głosów. Ich energia i chęć wygranej pobudziła do działania całe społeczności lokalne i nie tylko. Okazało się, że w jedności siła i tym sposobem o wygranej decydowała determinacja szkół, a nie fakt jak  dużą są szkołą czy są w mieście czy na wsi, ważny był niesłabnący zapał,  który trwał do ostatnich minut głosowania.” – podkreśla Pani Patrycja Milecka z Fundacji Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera,  wspierającej nas w realizacji programu od pierwszej edycji.

II edycja

W każdej ze szkół dwa tygodnie głosowania okupione były godzinami spędzonymi w terenie. Pomysłom na zdobycie kolejnych głosów nie było końca – wiadomości wysyłane do rodziców wszelkimi możliwymi kanałami, spotkania, zebrania, odwiedziny pobliskich urzędów, akcje promocyjne w marketach, ulotki, plakaty, miliony telefonów z prośbami o wsparcie, a nawet pukanie do drzwi sąsiadów. O swoich sposobach opowiedzieli nam dyrektorzy kilku zwycięskich szkół:

Jesteśmy szkołą, w której wykorzystuje się nowe technologie w procesie nauczania, wprowadzamy również elementy robotyki na różnych przedmiotach. Udział w akcji stworzył nam szansę pozyskania nowych narzędzi i metod pracy, dlatego spróbowaliśmy zawalczyć o zestaw klocków LEGO® MINDSTORM EV3. W celu zaktywizowania społeczności szkolnej umieściliśmy informację o projekcie na naszej stronie , przygotowaliśmy również plakaty i ulotki, które zostały rozdane wszystkim uczniom. Wykorzystaliśmy również nasz szkolny radiowęzeł, by zachęcać do codziennego głosowania. W ostatnim tygodniu utworzono w naszej szkole „komputerowe centrum zbierania głosów”. Grupa uczniów z klasy siódmej przypominała o głosowaniu i pomagała wygenerować kod – nie tylko dzieciom, ale również rodzicom i pracownikom szkoły. Dzięki zaangażowaniu uczniów, nauczycieli, rodziców, przyjaciół i znajomych rozsianych po całej Polsce udało się nam zebrać 17273 głosów, co zapewniło nam miejsce w premiowanej trzynastce. Udział w projekcie zintegrował społeczność szkolną, pokazał, że tylko dzięki wspólnemu działaniu można odnieść sukces. Wyjątkowym wydarzeniem był dla nas festiwal technologiczny, który stał się w Dwunastce „świętem nauki”. Niestety, ze względu na dużą liczbę uczniów i dwuzmianowość pracy, nie wszystkie dzieci mogły w nim uczestniczyć.

Zbigniew  Sypniewski

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Gnieźnie

 

II edycjaO akcji Szkoła Małego Inżyniera dowiedzieliśmy się z informacji rozesłanych do szkół. Wraz ze zgłoszeniem do programu nasze emocje rosły z dnia na dzień. Jeszcze przed startem głosowania wśród nauczycieli i uczniów kiełkowały pomysły co zrobić, aby wygrać . I zaczęło się  - informacje na stronie szkoły, Facebook, ulotki, plakaty – działaniom nie było końca! Cyklicznie organizowaliśmy spotkania z uczniami , w jaki sposób głosować i co zmienić. Promowaliśmy się w centrum Wolsztyna, odwiedzaliśmy różne urzędy , rozdawaliśmy ulotki, itp. Nieustannie śledziliśmy rosnące głosy na stronie programu – motywowaliśmy się. Zagrzewaliśmy do walki. Udało się! Dla nas największym sukcesem nie było wcale zajęcie 1 miejsca, ale integracja szkoły , rodziców , uczniów i nauczycieli . To  stanowi o prawdziwym zwycięstwie w tym programie!

Mariusz Urban

Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi
w Wolsztynie

 

Udział w konkursie Szkoła Małego Inżyniera stał się dla nas źródłem wspaniałej zabawy. Rywalizacja sprawiła, że zwracaliśmy się o pomoc w głosowaniu do instytucji, stowarzyszeń, szkół z terenu naszej gminy, ale nie tylko - bawili się z nami harcerze, strażacy, drużyna piłki ręcznej plażowej, studenci poznańskich uczelni, kluby sportowe, urzędnicy, a nawet pracownicy i pacjenci jednego z warszawskich szpitali. Wszystkich naszych dobroczyńców nie sposób wymienić. Uczniowie i ich rodzice uruchamiali wszelkie możliwe kontakty, a na ostatniej prostej wszyscy siedzieliśmy z telefonami w dłoniach i poszukiwaliśmy kolejnych głosów - tym bardziej, że na finiszu głosowania zaczęliśmy gwałtownie spadać w klasyfikacji. Udało się, a od jednego z rodziców usłyszeliśmy, że Szkoła Małego Inżyniera dostarczyła mu minionej zimy znacznie więcej emocji niż skoki narciarskie.

Anna Krzemińska
Wicedyrektor Szkoły Podstawowej w Buku

 

Jako organizatorzy programu nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak wielkie emocje rozbudzimy w zaproszonych do udziału w programie szkołach. Już dziś z zaciekawieniem oczekujemy na 3 edycję Szkoły Małego Inżyniera. Czym jeszcze zaskoczą nas wielkopolskie szkoły dowiemy się już pod koniec tego roku.

Inicjatorzy projektu

Organizatorzy